Stressreductie

Wat is stress?

Vandaag de dag is stress iets waar wij allemaal mee te maken hebben. In onze maatschappij wordt er veel van ons gevergd en moeten we ontzettend veel. 

De gehele dag staan we bloot aan allerlei prikkels, zoals bijvoorbeeld:

Een veeleisende baas, ruzie, vervelende collega’s, afwijzing enzovoort.

Ieder mens reageert anders op stress. De één kan er prima mee omgaan de ander minder of moeilijk.  Stress is dus iets heel individueels en persoonlijks. Jouw stressreacties zijn ontstaan in je vroege kindertijd. Als klein kind heb je al geleerd om reacties te koppelen aan specifieke situaties en gebeurtenissen.

I am no one's to be claimed,
I belong to me

Wanneer ontstaat stress?

Een stressreactie ontstaat veelal op het moment dat je een situatie als onveilig ervaart.

Denk maar bijvoorbeeld aan examen doen, een sollicitatie gesprek, een presentatie geven.

Je krijgt dan veelal allerlei stress reacties, dat is niet erg zolang het kortstondig is.

Kortstondige stress is goed, het zet je aan tot actie.

Lichamelijke acute stresssymptomen zijn:

Verhoogde hartslag, verhoogde ademhaling, verhoogde bloeddruk, transpireren, droge mond, buikpijn, hoofdpijn, gespannen spieren.

Vloeien de stresshormonen af? Dan kan het lichaam zich herstellen en genezen.

Anders wordt het als je langdurig stress ervaart. Als stress blijft voortduren en de stresshormonen niet afvloeien wordt de stress chronisch.

Dit leidt tot veel klachten en ziektes, omdat het zelfhelend vermogen van het lichaam verstoord is.

Bij chronische stress worden de stressreacties vluchten, vechten of bevriezen niet afgemaakt of onderdrukt. Bijvoorbeeld, we vertonen sociaal wenselijk gedrag omdat de omgeving en de situatie dat vereist, daarmee ondermijnen we onszelf. In plaats van het op een lopen te zetten, blijven we in de situatie en onderdrukken we daarmee onze natuurlijke reactie.

Gevolg is dat lichaam zich niet meer goed hersteld en je allerlei lichamelijke klachten krijgt zoals:

  • Hoofdpijn
  • Nek- en rugproblemen
  • Maag- en darmklachten
  • Hartkloppingen
  • Slapeloosheid.

Chronische stress kan op termijn zorgen dat je overspannen of in een burn-out geraakt.

Stress kan vele oorzaken hebben:

  • Gedachten; zoals negatieve overtuigingen en emoties geven stress
  • Voeding; wat je eet en op je huid smeert kan stress veroorzaken
  • Omgevingsfactoren; denk hierbij aan chemicaliën, wasmiddelen, straling etc…   
  • De mindfulness training bestaat uit 8 bijeenkomsten van ongeveer 120 minuten.

Belangrijk dus om je stress te reguleren.

Ervaar jij ook veel stress en wil jij meer rust in je leven?

Dan is de basis stressreductie cursus een goede optie.

Hierin krijg je aan de hand van theoretische  en praktische oefeningen meer inzicht in hoe jij met stress omgaat.

Daarnaast leer je in de cursus hoe jij je stress kunt reguleren en daarmee meer rust en ontspanning vindt in jouw leven.

 

Voor data en prijzen verwijs ik je naar de tarievenpagina op deze website.